Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta RH u studenom 2011. izdalo je suglasnost na ustroj i provedbu Programa odgojno-obrazovnog rada s potencijalno darovitom djecom predškolske dobi u Dječjem vrtiću „Dugo Selo“.
Ustrojstvo programa
Program je namijenjen potencijalno darovitoj djeci sličnih intelektualnih sposobnosti i interesa koja pohađaju naš vrtić i ustrojit će se kao kraći specijalizirani program dopunjen sadržajima koji potiču razvoj specifičnih područja darovitosti uz uvažavanje razvojnih specifičnosti darovitog djeteta.
Program organizira DV "Dugo Selo" i provodit će se dva puta tjedno u matičnom objektu našeg vrtića.
Program će se provoditi tijekom pedagoške godine, od listopada tekuće godine do lipnja naredne godine i to u mješovitoj skupini potencijalno darovite djece u dobi od 4 godine do polaska u školu.
U neposrednom radu s potencijalno darovitom djecom radit će voditeljica programa Lijljana Đukić, odgojiteljica koja je educirana u Centru za poticanje darovitosti djeteta „Bistrić“ u Zagrebu.
Program će se financirati iz sredstava proračuna grada Dugo Selo, Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta te donacijama.
Darovito dijete predškolske dobi
Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe RH (2008) u čl. 2. određuje darovito dijete kao dijete s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, kao dijete kojemu je utvrđena iznadprosječna sposobnost u jednom ili više područja razvoja.
Ili. kao darovitu, odgojitelji izdvajaju onu djecu koja mnoge stvari rade prije, brže, uspješnije i drukčije od svojih vršnjaka, te onu koja u tome imaju bolja i viša postignuća (Cvetković Lay; Sekulić – Majurec, 1995).
Osobine darovite djece:
Uči brzo i lako. |
Rutinske aktivnosti brzo mu dosade. |
Vrlo je maštovito, nije sklono slijediti ideje drugih. |
Želi stvari raditi na svoj način – zašto da ne? |
Vrlo je znatiželjno. Puno pita. |
Može zbog toga postati prava napast ... |
Zanima ga širok raspon tema. |
Uočava “previše toga” u skupini ili razredu. |
Ima istančanu moć zapažanja i budnost. |
Uočava odnose koje drugi ne vide, želi veći dio vremena raspravljati o tome. |
Razmišlja jasno i precizno, uviđa odnose, shvaća značenje, smisao. |
Nekad ne želi prekinuti jednu aktivnost i započeti drugu. |
Ima duži raspon pažnje i interesa od vršnjaka. Sposobno je izvesti opće pravilo i upotrijebiti ga u novoj situaciji. |
Zamjećuje nedosljednosti odraslih: “Ali vi ste rekli da trebamo UVIJEK ...” |
Ima natprosječnu sposobnost uviđanja apstraktnih predodžbi i odnosa. Lako slijedi upute. |
Djeluje izgubljeno u svojim mislima, sanjari, djeluje odsutno. |
Ima snažnu želju za isticanjem – izvrsnošću. |
Može si dozvoliti površnu pažnju u slijeđenju uputa. |
Mnogo koristi zdrav razum i praktično znanje. |
Preduboko ga pogađaju vlastite uočene “pogreške”. |
Vođa je u različitim aktivnostima, često ga pitaju za ideje i sugestije, posebno kada nešto treba odlučiti. |
Može početi previše “šefovati” i postati nevoljno saslušati mišljenja drugih. |
|
Može postati previše autoritativno. |
(Cvetković Lay, 2002.)
Budući da svako dijete ima pravo na odgoj i obrazovanje usklađeno s njegovim potrebama i specifičnostima razvoja, potrebni su posebni programi predškolskog odgoja i naobrazbe za darovitu djecu koji su prilagođeni njihovim individualnim sposobnostima, sklonostima, potrebama i interesima. Mnogobrojna istraživanja pokazuju kako većina problema koje kasnije iskazuju darovita djeca i mladi potječu iz ranih godina ako tada nisu imali prikladan odgoj i obrazovanje (Cvetković - Lay; Sekulić - Majurec, 1995).
Literatura:
- Cvetković Lay, J. (2002.): “Ja hoću i mogu više”, Alinea, Zagreb
- Cvetković Lay, J.; Sekulić-Majurec, A. (1995): „Darovito je, što ću s njim?, Alinea, Zagreb